مشاوره پیش از ازدواج

با توجه به اینکه، “ازدواج” یکی از مهمترین تصمیمات در تمام طول زندگی ما میباشد لیکن، برخلاف واقعۀ “تولد” و “مرگ” که انسانها هیچ اراده ای در آن برای انتخاب ندارند، این امتیازِ بزرگِ اختیار و قدرت انتخاب برای هر فرد وجود دارد لذا، باید از این فرصت و امتیاز نهایت بهره برداری را نموده و در نهایت دقت و درایت، با توجه به حقایق و نظر مشورتی بزرگان آگاه، برای ازدواج با شخص مناسب تصمیم گیری شود. در اهمیت مسئله تصمیم گیری برای انتخاب همسری مناسب، همین جملۀ حکیمانه بس است که میگوید، “خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج”. با کمی دقت و تأمل  به آمار میانگینِ عمر  ۷۶ – ۷۸ سال انسان در جامعه امروز، سن دوران تأهل شاید چیزی نزدیک به ۵۰ سال باشد (یعنی قریب به دو سوم عمر ما)  و قطعاً تصمیم گیری در آن یکی از موضوعات ویژه و از سرمایه گذاری های مهم زندگی هر فرد بحساب  می آید.

بر اساس بررسی ها و آسیب شناسیهای مختلفِ بلامناظره به اثبات رسیده است که، یک ازدواج ناموفق باعث افزایش ریسک افسردگی، خودکشی، اعتیاد، بیماریهای جسمی، استرس و اضطرابهای شدید و بسیاری بیماریهای حوزه روانپزشکی میشود.

در مطالعه ای که در سال ۹۴ بر روی زوجهای تهرانی انجام شده، ۱۱ % زوجها در شرایط مطلوب، ۱۹ % در طلاق عاطفی و ۷۰ % در شرف طلاق عاطفی قرار گرفته بودند. تمام اینگونه آمار و ارقام در واقع زنگ هشدار و خطر در کوتاهی برای یک انتخاب صحیح در امر مهم ازدواج را بصدا در آورده است.

امروزه، با توجه به حساسیت موضوع ازدواج و تخصصی شدن علوم مختلف مربوطه، اهمیت مشورت گیری و دریافت مشاوره تخصصی قبل از ازدواج آشکار و رونق فزاینده دارد و تبدیل به یک احساس نیاز جدی شده است چرا که، در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، پزشک متخصص اعصاب و روان (روانپزشک) یک شرح حال کامل و چند جانبه از شرایط و خصوصیات فردی طرفین (سوابق خانوادگی، تیپ شخصیتی، …) میگیرد و نهایتاً باسنجش این خصوصیات به عنوان یک روانپزشک و کارشناس متبحر و بیطرف میتواند نظر تخصصی خود را عنوان کند.

همچنین، در یک مشاوره تخصصی پیش از ازدواج با یک روانپزشک مجرب، امکان ترسیم و نمایش خصوصیات و شرایط فردی طرفین به یکدیگر در کنار اظهار نظر روانپزشک، راه تصمیم گیری صحیح و اصولی برای افراد مایل و مترصد به ازداوج هموار و بارز میشود ودر نتیجه درصد احتمال یک ازدواج موفق بالا میرود.

موارد زیر از جمله حوزه های مختلفی است که یک روانپزشک مجرب در مشاوره پیش از ازدواج به بررسی آن در طرفین می پردازد:

  • شخصیت (پرسونالیتی) هر دو نفر و بررسی میزان سازگاری در بین آن دو شخصیت.
  • بررسی میزان و انطباق اعتقادات مذهبی و معنوی طرفین.
  • واکاوی نوع نگرش طرفین به روابط جنسی.
  • درجۀ اهمیت به مادیات (نحوه نگرش به مادیات در زندگی و سرمایه گذاری).
  • نوع علائق و سرگرمیها و فعالیتهای تفریحی و نگرش به گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات.
  • نگاه طرفین درخصوص تربیت و پرورش فرزندان (نحوه تربیت و تعداد).
  • میزان پایبندی به تعهدات اجتماعی، اخلاقی، … و قانونمندی.
  • اهداف فردی و اهداف مشترک.
  • نگرش در خصوص روابط با خانواده طرفین و جایگاهشان در زندگی آنها.

کسانی که تصمیم به ازدواج دارند، چنانچه بتوانند با مشاوره های تخصصی روانپزشکی قبل از ازدواج تصمیم صحیحی اتخاذ نمایند، درصد خوشبختی و آرامش خود را بالا میبرند و بدین طریق تعداد ازدواجهای موفق در جامعه افزایش یافته، ترس از ازدواج کاهش و تمایل به ازداوج بیشتر خواهد شد، شادابی افراد جامعه و به تبع آن رشد و پویایی در اجتماع بالاتر خواهد رفت و رشد فزاینده ای در سلامت جسم و روان افراد بوجود خواهد آمد.

واقعیت و حقیقت انکار ناپذیر اینکه، این نهاد خانواده است که نسل بشر و اجتماع را ساخته و در سایه نظام ازدواجهای موفق و سالم به رشد و شکوفایی خواهد رسید.

TOP